Megosztás

Kapcsolat

Perfect Contir 2012 Pénzügyi és Számviteli Szolgáltató Kft

Székhely:

1222 Budapest, Kazinczy utca 8

Iroda:

1119 Budapest, Mohai út 39

Tel: +36-70/286-2835

E-mail: info@perfectcontir.hu

Adószám: 23825787-2-43

Cgj: 01-09-979972

Nyitvatartás:

Hétfőtől - Péntekig

8:00 - 16:00

Szombat: Zárva
Vasárnap: Zárva

Ügyfélfogadás kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Online pénztárgépek: célirányos ellenőrzés

2013.12.13.

A NAV ellenőrizni és szigorúan szankcionálni fogja azokat az adózókat, akik nem teljesítik az új típusú pénztárgépek beszerzésére és beüzemelésére vonatkozó kötelezettségüket.

Az átállással érintett vállalkozói kör eddig több mint 120 ezer új típusú pénztárgépet rendelt meg a forgalmazók adatszolgáltatása alapján. A megrendelések száma elmarad az adóhatóság által kiadott regisztrációs kódok számától, ezért a NAV célirányos ellenőrzést indít azoknál a vállalkozásoknál, amelyeknél hiányosságot tapasztal. Azok az adózók, akik nem teljesítették az átállás érdekében előírt kötelezettségeiket mulasztási bírságra, súlyosabb esetben üzletbezárásra is számíthatnak.

A pénztárgép-forgalmazóknak a 2013. november 16. előtt felvett, online pénztárgépre szóló megrendelésekről 2013. december 2-ig adatot kellett szolgáltatniuk a NAV-nak a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek üzemeltetésének, szervizelésének egyes, az adóügyi ellenőrző egységgel rendelkező pénztárgépekre való átállást elősegítő szabályokról szóló NGM rendelet (50/2013., XI. 15., 4. § (1) bekezdés) alapján.

A NAV-hoz több mint 120 ezer leadott megrendelésről érkezett adat, ugyanakkor a beérkezett adatok egy része további tisztázást igényel az adózó vagy a forgalmazó bevonásával. A beérkezett adatok alapján a NAV kapcsolatba lép minden adóalannyal, aki regisztrációs kódot igényelt.

Első körben értesíti azokat, akik kértek regisztrációs kódot, de online pénztárgépre leadott megrendeléssel nem rendelkeznek. Ennek több oka is lehet. Például az, aki pénztárgéphasználatra nem kötelezett, vagy jelenleg elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet használ, annak az értesítést követően egyelőre további teendője nincs.

A NAV – az értesítések megküldésével párhuzamosan – megkezdi az ellenőrzéseket, kifejezetten azokra koncentrálva, akik egyáltalán nem rendelkeznek megrendeléssel.

Felhívjuk a figyelmet, hogy azzal az adóalannyal szemben, aki megszegi a pénztárgép üzemeltetésére vonatkozó kötelezettségeket, mulasztási bírság kiszabásának van helye, amelynek mértéke magánszemély esetén 500 ezer forintig, nem magánszemély esetén 1 millió forintig terjedhet. Sőt, 2014. január 1-jétől az adóhivatal 12 nyitvatartási napra be is zárhatja a pénztárgép üzemelésére vonatkozó szabályokat súlyosan megsértő adózó üzlethelységét.

Ugyancsak ellenőrzésre és szankcióra számíthatnak azok, akik akadályozzák az online pénztárgép beüzemelését, például azt nem veszik át, illetve azok, akik még regisztrációs kódot sem igényeltek a NAV-tól.

Felívjuk a figyelmet, hogy amennyiben a forgalmazó az adózó részére megkísérelte az online pénztárgép leszállítását, de ennek ellenére az adózó nem online pénztárgépet üzemeltet – ennek okától függetlenül – mulasztási bírság kiszabására kerül sor.

2013. november 16. óta a NAV már csak a megrendelési felületen leadott megrendelést fogadja el, közvetlenül a forgalmazónál, illetve esetleg a szerviznél leadott megrendelést nem. Az ilyen megrendeléssel rendelkezők mielőbb pótolják mulasztásukat, és megrendelésüket adják le NAV honlapján keresztül, mert az adóhivatal ezt is ellenőrzi, és a mulasztást szankcionálja.

Éppen ezért a NAV lépéseket tesz az olyan hirdetések feladójával szemben, amelyek a központi megrendelési felületen kívüli, közvetlen megrendelésre adnak lehetőséget, amely megrendeléseket a NAV az ellenőrzéskor nem fogadja el.

Több adózó jelezte, hogy annak ellenére kapott a NAV-tól értesítést, hogy rendelkezik a forgalmazó által visszaigazolt, 2013. november 16. előtt kötött szerződéssel (megrendeléssel). Ezekben az esetekben az adóhatóság a forgalmazó bevonásával tisztázza a tényállást, és szükség szerint a forgalmazót pótlólagos adatszolgáltatás teljesítésére hívja fel.

Második körben azok kapnak értesítést a NAV-tól, akiktől megérkezett az adat, de az nem egyértelmű. Több alkalommal előfordult ugyanis, hogy az adózó által megkért regisztrációs kódhoz más adózó nevet jelentettek be, vagy, hogy ugyanarra a regisztrációs kódra két forgalmazótól is érkezett adat. A félreértések tisztázására, a NAV értesítése alapján ezeknek az adóalanyoknak meg kell erősíteniük megrendelésüket az interneten keresztül, az erre kialakított felületen. Ezzel elkerülhető a regisztrációs kódok hibás felhasználása, az esetleges visszaélés.

Harmadik körben azok kapnak visszajelzést, akikről nem forgalmazótól, illetve nem forgalmazható pénztárgépre vonatkozó megrendelési adat érkezett, ezek a megrendelések ugyanis nem érvényesek, az adózónak intézkednie kell új megrendelés leadásáról, immár kizárólag az erre a célra rendszeresített felületen.

Negyedik körben kapnak értesítést azok az adózók, akikről hibátlan megrendelésről szóló adat érkezett.

A NAV ellenőrizni és szigorúan szankcionálni fogja azokat az adózókat, akik nem teljesítik az új típusú pénztárgépek beszerzésére és beüzemelésére vonatkozó kötelezettségüket.

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Legyen Ön az első hozzászóló!