Tájékoztató a kisadózó vállalkozásoknak előírt bevételi nyilvántartás szabályairól

2013.06.25.

A kisadózó vállalkozásokra nem terjed ki a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény hatálya, ugyanakkor a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény (a továbbiakban: Katv.) 12. § (3) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a kisadózó vállalkozásnak bevételi nyilvántartást kell vezetnie.

A kisadózó vállalkozásokra nem terjed ki a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény hatálya, ugyanakkor a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény (a továbbiakban: Katv.) 12. § (3) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a kisadózó vállalkozásnak bevételi nyilvántartást kell vezetnie, amelyben időrendben, folyamatosan, ellenőrizhető módon kell nyilvántartania és rögzítenie minden olyan adatot, amely adókötelezettsége teljesítéséhez és a teljesítés ellenőrzéséhez szükséges.

A törvény meghatározza a bevételi nyilvántartás minimális tartalmi követelményeit is; ezek közé tartozik a sorszám, a bizonylat sorszáma, a bevétel összege és a bevétel megszerzésének időpontja.

A nyilvántartásban adatot rögzíteni, módosítani és törölni csak bizonylat alapján lehet. Ennek megfelelően a bevételi nyilvántartást a tételes adó alanya elsősorban számlával vagy nyugtával köteles alátámasztani, de előfordulhat, hogy olyan bevételt szerez (például kamatot vagy állami támogatást), amelyről számlának vagy nyugtának nem minősülő számviteli bizonylat kiállítására kerül sor.

A Katv. 12. § (3)-(5) bekezdésében foglalt előírásnak megfelelő nyilvántartásnak lehet tekinteni az olyan módon rendezett – időrendben sorba állított, sorszámmal ellátott – bevételi bizonylatok összességét, amely alkalmas a Katv. szerinti bevételi értékhatár megállapítására, illetve ellenőrzésére. Pénztárgép alkalmazása esetén a vezetendő nyilvántartással összefüggésben elfogadható eljárás lehet, ha a vállalkozó a napi zárási bizonylatokat időrendbe rendezve, sorszámozva őrzi meg, nem szükséges a bizonylatok külön dokumentumba történő egyenkénti felvezetése.

A nyilvántartásban rögzített adatot módosítani vagy törölni csak úgy lehet, hogy az eredeti adat a módosítást, illetve a törlést követően is megállapítható legyen.

A bizonylatot, a nyilvántartást a kiállítás adóévét követő 5. naptári év végéig kell megőrizni. E kötelezettség a bizonylat rontott példányára is vonatkozik.

Az említett egyszerűbb bevételi nyilvántartás vezetési megoldás nem mentesíti a Katv. szerinti adózást választó, egyébként általános forgalmi adóalanynak minősülő vállalkozásokat/vállalkozókat (ideértve természetesen az alanyi adómentes áfa-alanyokat is) az áfa törvényben szabályozott – általános forgalmi adókötelezettség megállapításához szükséges – nyilvántartási, bizonylat megőrzési kötelezettség alól (általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény XI. fejezet).

[NGM Jövedelemadók és Járulékok Főosztály NGM/9220/5 (2013) – NAV Ügyfélkapcsolati és Tájékoztatási Főosztály 3528057316]

vissza

Hozzászólások

Név:
E-mail cím:
Hozzászólás:
A cikkhez még nincs hozzászólás.
Legyen Ön az első hozzászóló!

Megosztás

Kapcsolat

Perfect Contir 2012 Pénzügyi és Számviteli Szolgáltató Kft

Székhely:

1222 Budapest, Kazinczy utca 8

Iroda:

1119 Budapest, Mohai út 39

Tel: +36-70/286-2835

E-mail: info@perfectcontir.hu

Adószám: 23825787-2-43

Cgj: 01-09-979972

Nyitvatartás:

Hétfőtől - Péntekig

8:00 - 16:00

Szombat: Zárva
Vasárnap: Zárva

Ügyfélfogadás kizárólag előre egyeztetett időpontban!

Szavazás

Ön számára mi a legfontosabb szempont a könyvelő kiválasztásánál?

Szavazok

Hírek